Nieuwsbrief Straatvinken •
Tijdens de jaarlijkse infoavond van de burgerbeweging Ringland in De Roma hebben Huib Huyse (HIVA – KU Leuven) en Thomas Vanoutrive (UAntwerpen), de wetenschappers achter Straatvinken, eerste telresultaten voorgesteld voor de regio Antwerpen. Lees ze hieronder. Bekijk ook het interview met prof. Vanoutrive op ATV.
Groot enthousiasme bij de meer dan 1.600 deelnemers
In de 33 gemeenten van de Vervoersregio Antwerpen en de regio Leuven hebben op donderdag 24 mei meer dan 1.600 mensen in hun straat het verkeer geteld. Er lopen overigens nog altijd telresultaten binnen.
In de bevraging achteraf – ingevuld door bijna 1.300 deelnemers – gaf liefst 96% aan volgende keer opnieuw mee te willen doen. Fijn nieuws, want we gaan zeker door met onze jaarlijkse telling tot 2030.
Bijna alle straatvinken vonden het tellen van het verkeer een interessante ervaring: ze gingen op een andere manier naar hun straat kijken, zagen de dingen vanuit een ander perspectief of hadden achteraf een gezellige babbel met buren en vrienden over hun resultaten.
Eén uurtje tellen is zo om
97% vond een uur tellen best haalbaar. Ook dat is goed nieuws, want experts waren daar vooraf niet erg gerust op. Huib Huyse: ‘Zo zie je maar, het engagement van onze burgerwetenschappers is bijzonder groot. Er is ook veel interesse voor de resultaten. We krijgen van veel mensen, individueel of via verenigingen en gemeenten, signalen dat ze iets met de resultaten willen doen.’
Ook veel tellers buiten de stad
Positief was dat ook tot ver buiten de stad Antwerpen geteld werd, in regio’s die tot nog toe weinig aan bod kwamen in het mobiliteitsdebat van de Antwerpse regio. ‘Daaruit blijkt dat mobiliteit en leefbaarheid thema’s zijn die overal leven’, oordeelt prof. mobiliteit Thomas Vanoutrive.
Hoe verder van de stad, hoe meer auto’s
In de 33 gemeenten van de Vervoersregio Antwerpen werden 471.950 vervoersmodi geteld, waarvan 298.531 auto’s. Dat is zo’n 63%.
In de 33 gemeenten van de Vervoersregio Antwerpen werden 471.950 vervoersmodi geteld, waarvan 298.531 auto’s. Dat is zo’n 63%.
Hoe verder van het centrum van de stad Antwerpen, hoe meer verplaatsingen gebeuren met de auto. Nemen we het centraal station als referentiepunt, dan werden in een straal van 2 km 45% auto’s geteld. 10 tot 30 km van het station was dat 90%.
In het centrum bestond het verkeer voor een kwart uit voetgangers en fietsers. Daarbuiten was dat slechts 9%. Er is dus nog veel werk aan de winkel om de modal split 50/50 te bereiken. Tegen 2030 moet volgens het Toekomstverbond de helft van het verkeer in de Vervoersregio Antwerpen duurzaam zijn: te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.
Meer auto’s geteld dan verwacht
Veel straatvinken verbaasden zich over het grote aantal auto’s in hun straat. 45% van de deelnemers had meer auto’s geteld dan vooraf verwacht.
Drie straten met veel autoverkeer
De Horstebaan in Schoten, de Generaal Lemanstraat in Antwerpen en de Liersesteenweg in Mortsel zitten in de top drie van drukke straten, met elk meer dan 1.300 auto’s per uur. Dat wil zeggen dat in die straten om de 3 seconden een auto passeert. Prof. Vanoutrive: ‘Dat zegt niet alleen iets over de luchtkwaliteit, maar ook over de (on)mogelijkheid een raam te openen en rustig te lezen, of veilig over te steken. Je kinderen op straat te laten spelen of contact leggen met de buren aan de overkant is dan echt niet evident.’
Drie straten met veel voetgangers
De top drie van straten waar in een uur tijd meer dan 500 voetgangers passeerden, zijn de Prinsesstraat en de Turnhoutsebaan in Antwerpen en de Antwerpsestraat in Lier.
Aantal voetgangers onderschat
‘Het aantal voetgangers in de stad wordt vaak onderschat’, stelt prof. Vanoutrive vast. ‘Er wordt minder aandacht aan besteed omdat onderzoek voornamelijk focust op woon-werkverkeer, waarbij inderdaad niet veel mensen te voet gaan. Maar niet iedereen werkt van 9 tot 5. Je hebt op straat ook veel kinderen en gepensioneerden. En mensen gaan dan misschien niet te voet naar hun werk, ze doen dat bijvoorbeeld wel wanneer ze naar de winkel of naar een activiteit gaan.’
Voetgangers in kaart brengen kan vragen oproepen over de infrastructuur voor hen. Hoe liggen onze voetpaden erbij? ‘Ook dat is een onderdeel van het mobiliteitsdebat’, vervolgt Vanoutrive.
Fietsers vooral in de stad
De straten met bijzonder veel fietsers, meer dan 500 per uur, liggen in Antwerpen en Berchem: Paleisstraat, Stanleystraat en Rodekruislaan.
Verdere analyse van de resultaten
‘Tijdens de spits tel je in één uur ongeveer 10% van wat er in een straat gemiddeld in één dag passeert’, geeft Huib Huyse aan. ‘Door die cijfers met tien te vermenigvuldigen krijg je dus een zicht op het totale dagelijks verkeer in je straat. Dat getal moet afgezet worden tegen het type straat. Niet elke straat is geschikt om zo veel verkeer te slikken.’
Van elke deelnemende straat wordt de volgende maanden een evaluatie gemaakt. Op basis van alle verzamelde data wordt de modal split voor dit eerste teljaar in kaart gebracht.
Ken het resultaat van je straat op zondag 9 september
De gedetailleerde resultaten worden voorgesteld op zondag 9 september. Ringland organiseert dan samen met Ademloos en stRaten-generaal een evenement dat nog meer focust op de mobiliteit. De Antwerpenaren worden opgeroepen om 15 uur in feestelijke parades naar Park Spoor Noord te trekken. Ook de Ringlandband zal paraat zijn.
Hou die namiddag alvast vrij! Je krijgt dan ook het gepersonaliseerde resultaat van je straat op een affiche mee.