• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to footer
Straatvinken - tel het verkeer in je straat

Straatvinken

Tel het verkeer in je straat

  • Home
  • Ik doe mee
  • Praktisch
  • Straat-O-sfeer
  • Resultaten
  • Vragen?
  • Nieuws
  • Over Straatvinken
  • English
  • Contact

Resultaten

Op 20 mei 2021 telden meer dan 4.000 burgers een uur lang het verkeer in hun straat in het kader van het onderzoek ‘Straatvinken’. Dit burgerwetenschapsproject van de Ringland Academie, UAntwerpen en HIVA-KU Leuven is opgezet om de noodzakelijke modal shift naar duurzamer verkeer op te volgen.

 

Sinds 2019 jaar is de verkeerstelling uitgebreid met het luik straat-O-sfeer, het bredere onderzoek naar de leefbaarheid van de straten in Vlaanderen. In mei 2021 deelden bewoners van 1.757 straten maar liefst 2.478 verhalen over de leefbaarheid van hun straat.

 

 

Telresultaten van 2021: interactief platform

 

 

 

 

Straat-O-sfeer leefbaarheidsbarometer voor 2021

 

Praktisch

Bekijk de barometer het best op computer of tablet, of hou je smartphone horizontaal.

Het opladen van de barometer kan zo’n 20 seconden duren.

Bij het openen krijg je de gecombineerde resultaten voor 2020 en 2021. Selecteer links onder ‘reset filters’ het jaar.

 

 

 

Verdere toelichting bij de resultaten:

  • Resultaten 2021
  • Resultaten 2020
  • Resultaten 2019
  • Resultaten 2018 

 

 

 

Enkele resultaten en conclusies in een notendop:

  • De verkeersluwe editie van mei 2020 vond plaats in de volle lockdown van de eerste coronagolf. Ze vormde daardoor een unieke momentopname met minder verkeer in onze straten dan bij de voorgaande editie. Die verkeerssituatie heeft zich in 2021 niet doorgezet.
  • Voor de vervoerregio Antwerpen moet volgens het Toekomstverbond tegen 2030 een modal split 50/50 gerealiseerd zijn. Nog maar de helft van de verplaatsingen mag tegen dan gebeuren met auto’s en vrachtwagens, ten voordele van duurzamere alternatieven (te voet, met de fiets of het openbaar vervoer). In de periode 2019-2021 daalde het aandeel gemotoriseerd verkeer te weinig om op de goede weg te zijn om die doelstelling te halen.
  • De cijfers in de stad Antwerpen toonden zelfs een lichte stijging van het aandeel gemotoriseerd verkeer (vooral auto’s, maar ook vracht- en bestelwagens).
  • Rustigere straten met minder autoverkeer en meer sociale interactie tussen buren – denk aan de vele buren die elkaar hielpen – deden tijdens de lockdown heel wat straten opleven. Na de lockdown was er echter een toename van het verkeer. Dat leidde tegenover 2020 tot zo’n 30 procent meer verhalen van deelnemers die negatieve gevoelens uitten over hun straat.
  • Een derde meer deelnemers raadden ook af om in hun straat te komen wonen.

 

Lees meer conclusies voor 2021 in het persbericht.

 

 

Wat kan je doen met je resultaat?

Ga zelf aan de vinkenslag!

Doe mee aan Straatvinken in 2022 – 2023 – … (want dan kan je opvolgen hoe het verkeer in jouw straat evolueert). En nodig gerust je vrienden en familie uit. Ze kunnen zich hier inschrijven.

 

Neem zo veel mogelijk de (elektrische) fiets. Enkele vuistregels:
• tot 500 meter → ga te voet
• tot 5 km → neem de fiets
• tot 16 km → overweeg een elektrische fiets of ga met het openbaar vervoer

 

Staat je auto vaak stil? Bekijk of je je met je buren kan inschrijven voor een deelautosysteem.

 

Vraag je werkgever een persoonlijk mobiliteitsbudget. Werkgevers kunnen alle kosten die ze maken voor het stimuleren van het fietsen voor 120% inbrengen.

 

Laat je internetpakjes leveren op een verdeelpunt in je buurt, dat bereikbaar is met de fiets. Zo vermijd je heel wat onnodige bestelwagenritjes.

 

Bespreek je Straatvinken-resultaat met je gemeentebestuur. Vraag wat het doet om de modal split 50/50 te bereiken. Elke gemeente van de Vervoerregio Antwerpen onderschrijft de 50/50-ambitie, zoals vastgelegd in het Toekomstverbond tussen de overheid en de Antwerpse burgerbewegingen. Ook in andere regio’s in Vlaanderen zijn er gelijkaardige mobiliteitsdoelstellingen.

 

Vraag je gemeente tot welke categorie je straat behoort (zone 30, invalsweg,…) en wat het maximale aantal voertuigen is dat er doorheen mag rijden op basis van je straatprofiel. (Je pae-cijfers komen dan handig van pas).
Pols of er voor je wijk een wijkcirculatieplan of een mobiliteitsplan is.

 

Zet in je straat een experiment op: richt parklets in met de buren. Dat is telkens één parkeerplaats die jullie tijdelijk anders inrichten, bijvoorbeeld als fietsparking, ontmoetingsplek of groene oase.

 

Kijk of je samen met je gemeentebestuur tot een ‘deal’ kan komen die goed is voor de modal shift en de leefbaarheid van je straat. Bijvoorbeeld: als bewoners in een straat drie auto’s wegdoen, dan wordt één parkeerplaats anders ingericht (meer groen, een fietsenstalling,…).

 

Als je gemeente je straat heraanlegt, pleit er dan voor dat fietsers en voetgangers voldoende ruimte krijgen. Verwijs daarbij ook naar het STOP-principe: voorrang voor Stappers (kwaliteitsvolle voetpaden), dan voor Trappers (brede fietspaden, ook voor de elektrische fiets), het Openbaar vervoer en ten slotte het Personenvervoer. Of bekijk samen met je gemeente of je van je straat een leefstraat of tuinstraat kan maken.

 

 

Footer

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

Blijf op de hoogte met onze Straatvinken-nieuwsbrief

Nieuwsbrief

© 2022 Straatvinken · Privacy · Cookies · Contact · Website: Volta

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkMeer lezen