• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to footer
Straatvinken - tel het verkeer in je straat

Straatvinken

Tel het verkeer in je straat

  • Home
  • Resultaten
  • Straat-O-sfeer
  • Ik doe mee!
  • Vragen?
  • Praktisch
  • Lesmap
  • Nieuws
  • Over Straatvinken
  • About Straatvinken (EN)
  • Contact

Resultaten 2018-2020

Op 14 mei 2020 telden meer dan 4.000 burgers een uur lang het verkeer in hun straat in het kader van het onderzoek ‘Straatvinken’. Dit burgerwetenschapsproject van de Ringland Academie, UAntwerpen en HIVA-KU Leuven is opgezet om de noodzakelijke modal shift naar duurzamer verkeer op te volgen. Voor deze derde editie werd de telling uitgebreid naar heel Vlaanderen.

 

Sinds vorig jaar is de verkeerstelling uitgebreid met het luik straat-O-sfeer, het bredere onderzoek naar de leefbaarheid van de straten in Vlaanderen. In mei 2020 deelden bewoners van 1.690 straten in 273 Vlaamse gemeenten maar liefst 3.167 verhalen over de leefbaarheid van hun straat.

 

 

Telresultaten van 2020: interactief platform

 

 

 

 

Straat-O-sfeer leefbaarheidsbarometer voor 2020

 

(werkt best op computer of tablet / of hou je smartphone horizontaal / het opladen van de barometer kan 10-20 sec duren)

 

 

Verdere toelichting bij de resultaten:

  • Resultaten 2020
  • Resultaten 2019
  • Resultaten 2018 

 

Enkele resultaten en conclusies in een notendop:

  • Hoe duurzamer het verkeer in de straat (meer verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer), hoe leefbaarder bewoners ze vinden. Ze zouden vrienden dan zeker aanraden er te komen wonen.

  • In straten met een duurzamere modal split verhoogt het verkeersveiligheidsgevoel. De straat is makkelijker over te steken, het sociaal contact is er beter en kinderen kunnen er op straat spelen.

  • Zowel binnen als buiten de stad zijn er zowel drukke als rustige straten.

  • Vooral in de Antwerpse binnenstad beoordelen bewoners hun straat vaker als leefbaar. Helaas zijn straten met meer dan 50% voetgangers en fietsers zeldzaam buiten stads- en dorpskernen.

  • In de hele telregio is nog een flinke weg af te leggen voor de noodzakelijke modal shift 50/50 (50% gemotoriseerd verkeer, 50% duurzame verplaatsingen) bereikt is.

 

 

 

Wat kan je doen met je resultaat?

Ga zelf aan de vinkenslag!

Doe mee aan Straatvinken in 2021 – 2022 – 2023 – … (want dan kan je opvolgen hoe het verkeer in jouw straat evolueert). En nodig gerust je vrienden en familie uit. Ze kunnen zich hier inschrijven.

 

Neem zo veel mogelijk de (elektrische) fiets. Enkele vuistregels:
• tot 500 meter → ga te voet
• tot 5 km → neem de fiets
• tot 16 km → overweeg een elektrische fiets of ga met het openbaar vervoer

 

Staat je auto vaak stil? Bekijk of je je met je buren kan inschrijven voor een deelautosysteem.

 

Vraag je werkgever een persoonlijk mobiliteitsbudget. Werkgevers kunnen alle kosten die ze maken voor het stimuleren van het fietsen voor 120% inbrengen.

 

Laat je internetpakjes leveren op een verdeelpunt in je buurt, dat bereikbaar is met de fiets. Zo vermijd je heel wat onnodige bestelwagenritjes.

 

Bespreek je Straatvinken-resultaat met je gemeentebestuur. Vraag wat het doet om de modal split 50/50 te bereiken. Elke gemeente van de Vervoerregio Antwerpen onderschrijft de 50/50-ambitie, zoals vastgelegd in het Toekomstverbond tussen de overheid en de Antwerpse burgerbewegingen. Ook in andere regio’s in Vlaanderen zijn er gelijkaardige mobiliteitsdoelstellingen.

 

Vraag je gemeente tot welke categorie je straat behoort (zone 30, invalsweg,…) en wat het maximale aantal voertuigen is dat er doorheen mag rijden op basis van je straatprofiel. (Je pae-cijfers komen dan handig van pas).
Pols of er voor je wijk een wijkcirculatieplan of een mobiliteitsplan is.

 

Zet in je straat een experiment op: richt parklets in met de buren. Dat is telkens één parkeerplaats die jullie tijdelijk anders inrichten, bijvoorbeeld als fietsparking, ontmoetingsplek of groene oase.

 

Kijk of je samen met je gemeentebestuur tot een ‘deal’ kan komen die goed is voor de modal shift en de leefbaarheid van je straat. Bijvoorbeeld: als bewoners in een straat drie auto’s wegdoen, dan wordt één parkeerplaats anders ingericht (meer groen, een fietsenstalling,…).

 

Als je gemeente je straat heraanlegt, pleit er dan voor dat fietsers en voetgangers voldoende ruimte krijgen. Verwijs daarbij ook naar het STOP-principe: voorrang voor Stappers (kwaliteitsvolle voetpaden), dan voor Trappers (brede fietspaden, ook voor de elektrische fiets), het Openbaar vervoer en ten slotte het Personenvervoer. Of bekijk samen met je gemeente of je van je straat een leefstraat of tuinstraat kan maken.

 

 

Footer

Blijf op de hoogte met onze Straatvinken-nieuwsbrief

 

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

© 2021 Straatvinken · Privacy · Cookies · Contact · Website: Volta

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkMeer lezen