Overslaan en naar de inhoud gaan
Straatfeest

Quick wins voor straten met gelukkige bewoners 

Burgers geven 10 tips

12/11/2024

De voorbije vijf jaar verzamelde Straatvinken via straat-O-sfeer bij de burgerwetenschappers uit meer dan 4.500 straten al 16.700 concrete aanbevelingen over wat er nodig is om van hun straat een echt fijne omgeving te maken. De resultaten van de editie van 2024 bevestigen het nog eens: bewoners dromen van straten waar je tot rust komt, waar je je veilig voelt, en waar je je buren kent. 

Huib Huyse: ‘We moeten beseffen dat een straat meer is dan alleen een plek voor vervoer. Het is een plek waar mensen wonen, hun kinderen willen laten spelen en sociale contacten beleven. Het verlagen van de verkeersdrukte en de snelheid kan direct bijdragen aan een hogere levenskwaliteit.’ Daar ligt een belangrijke opdracht voor de nieuwe lokale besturen. 

Hoe werk je nu aan straten waar je tot rust komt, die veilig zijn, en met een betere sociale cohesie? Straatvinken geeft alvast de top tien van meest getipte maatregelen door burgers. 

1. Verkeersveiligheid en snelheid 
Burgers vragen maatregelen te nemen om de snelheid te minderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze denken vooral aan het plaatsen van snelheidsdrempels, flitspalen, verkeerslichten en trajectcontroles. 

2. Groenvoorziening en vergroening van de omgeving 
Veel aanbevelingen gaan over meer groen in de straten, zoals bomen, bloembakken en geveltuintjes. Bewoners vragen ook om schaduwplekken, grasvelden en ontharding van straten voor een aangenamere leefomgeving.  

3. Inrichting als woonerf en fietsstraat 
Ook woonerven en fietsstraten inrichten kan de leefbaarheid verbeteren, met daarbij een snelheidslimiet van 20-30 km/u en het verminderen van doorgaand verkeer. Die suggesties benadrukken veiligheid en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. 

4. Aanpak van sluipverkeer en zwaar verkeer 
Voorts zijn er veel aanbevelingen om het sluipverkeer te beperken door de straten autoluw te maken en beperkingen voor zwaar vrachtverkeer in te voeren. Dat vermindert de geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit. 

5. Verbetering van voetpaden en fietspaden 
Bewoners vragen de vernieuwing van beschadigde voetpaden en fietsstroken, evenals bredere trottoirs en veilige fietsinfrastructuur, zoals afgebakende fietspaden. 


We moeten beseffen dat een straat meer is dan alleen een plek voor vervoer." 
 


6. Mobiliteitsbeleid op maat van de bewoners 
Er is vraag naar de aanpassing van verkeersplannen om de leefbaarheid te verbeteren en de verkeersdrukte te verminderen, door bijvoorbeeld de invoering van eenrichtingsverkeer in nauwe straten en de herziening van de verkeersstromen. 

7. Parkeervoorzieningen 
Andere aanbevelingen richten zich op het beperken van het aantal parkeerplaatsen voor niet-bewoners en het invoeren van bewonersparkeren. Verdere suggesties zijn het verwijderen van parkeerplaatsen ten gunste van groen of fietsparkeerplaatsen. 

8. Grote voertuigen weren uit woonstraten 
Straat-O-sfeer noteerde voorts veel klachten over geluidsoverlast en trillingen door zwaar verkeer en intensief openbaar vervoer. Bewoners suggereren alternatieve routes of het verminderen van openbaar vervoer in smalle straten. 

9. Netheid en onderhoud 
Er is een sterke roep om maatregelen tegen zwerfvuil en sluikstorten, bijvoorbeeld door de plaatsing van meer vuilnisbakken en regelmatige schoonmaak. Bewoners wijzen op vervuiling door afval van omliggende winkels en dringen aan op betere handhaving. 

10. Sociale cohesie en leefbaarheid 
Tot slot doen straatvinkers veel aanbevelingen voor initiatieven die de buurt verbinden, zoals speelstraten, buurtfeesten en ontmoetingsplekken met bankjes en picknicktafels. Die cluster van suggesties benadrukt de behoefte aan sociale interactie en een prettige leefomgeving. 


De volledige resultaten van Straatvinken 2024 vind je hier.

Als lokaal bestuur werk maken van de modal shift, gesteund door de telling van Straatvinken? Je leest hier meer over de deelname van steden en gemeenten aan ons burgeronderzoek