• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to footer
Straatvinken - tel het verkeer in je straat

Straatvinken

Tel het verkeer in je straat

  • Home
  • Resultaten
  • Straat-O-sfeer
  • Ik doe mee
  • Praktisch
  • Vragen?
  • Nieuws
  • Over Straatvinken
  • English
  • Contact

Vragen?

Wanneer is het telmoment precies?

Het collectieve telmoment van de vijfde editie vond plaats op donderdag 19 mei 2022. De volgende editie vindt plaats op donderdag 25 mei 2023 tussen 17 en 18 uur. De telling duurt dus 60 minuten.

 

Kan ik ook op een ander moment tellen?

In de oefenmodus kan je eender wanneer tellen, maar die cijfers worden niet in het onderzoek opgenomen. Als je wil deelnemen aan het burgeronderzoek, dan moet je dat doen tijdens het jaarlijkse collectieve telmoment in de maand mei. Dat doen we om een wetenschappelijk onderbouwde dataset te creëren.

Kan iedereen mee tellen?

Iedereen in Vlaanderen kan mee tellen en de individuele resultaten van haar of zijn telling ontvangen. Straatvinken wil zo veel mogelijk mensen betrekken bij het onderzoek. Zowel individuele burgers als organisaties kunnen zich inschrijven. Hoe meer straten worden gemeten, hoe verfijnder het beeld dat we krijgen van de verkeerssituatie in de regio. Het heeft geen belang of je vorig jaar al meedeed of niet.

Tot wanneer kan ik me inschrijven?

Je kunt je in principe inschrijven tot op de teldag zelf, maar we vragen om dat toch zo snel mogelijk te doen. Zo krijgen onze onderzoekers én de andere Straatvinken een goed beeld van de straten die meedoen. Als je vooraf inschrijft, houden we je ook op de hoogte van verdere informatie.

Kan ik zien welke straten in mijn buurt meedoen?

Op de hoofdpagina van www.straatvinken.be vind je een kaartje waarop alle straten aangeduid staan waarvoor kandidaat-tellers zich dit jaar al hebben aangemeld om aan de slag te gaan.

Wil je zien in welke straten er bij vorige edities geteld is? Kijk dan op de resultatenkaart.

 

Kan ik zelf een straat uitkiezen om te tellen?

Ja, je bent helemaal vrij om een straat te kiezen binnen het meetgebied. In een lange en/of drukke straat kan het zeker nuttig zijn om met meerdere straatvinken aan de slag te gaan (en elk een rijrichting te tellen).

Blijft het voor jou helemaal gelijk waar je zou tellen? Vraag je gemeente eventueel of ze tips heeft voor een strategisch belangrijke tellocatie.

De autosnelwegen tellen we niet mee omdat die ook niet opgenomen zijn in de officiële modal-splitberekeningen van het Toekomstverbond.

Wat als nog iemand mijn straat gekozen heeft?

Dat is op zich geen probleem, zeker niet als het over een lange en/of drukke straat gaat. Als je voldoende inzoomt op de kaart, kan je zien waar andere straatvinken willen meten. We laten het aan jou over om in te schatten of er al voldoende tellers in je straat zijn. Check bijvoorbeeld of er in bepaalde stukken van de straat zijwegen zijn met veel aan- of afvoer van verkeer. Bij drukke wegen met meerdere rijvakken per rijrichting is het sowieso een goed idee dat aan beide kanten van de straat iemand telt - dus elk apart een bepaalde rijrichting.

Zijn er voor één straat soms meerdere straatvinken nodig?

Ja, in drukke straten met meerdere rijvakken per rijrichting is het voor één teller moeilijk om de beide rijrichtingen te tellen. We stellen voor dat je één rijrichting kiest en al het verkeer in die richting telt (op het voetpad aan jouw kant wel alle voetgangers tellen, ongeacht hun looprichting). In de tel-tool kan je aanduiden dat je maar één rijrichting hebt geteld. Als je met twee straatvinken bent, kan je elk één richting tellen. In dat geval zijn wel twee aparte inschrijvingen vereist.

Voor lange straten is het ook interessant om op verschillende plaatsen te tellen. Als je voldoende inzoomt op de kaart, kan je zien waar de andere straatvinken willen meten. We laten het aan jou over om in te schatten of er al voldoende tellers in een straat zijn. Check bijvoorbeeld of er in bepaalde stukken van de straat zijwegen zijn met veel aan- of afvoer van verkeer. 

Wat moet je doen in straten met erg veel verkeer?

In straten met meerdere rijvakken per rijrichting is het meestal niet realistisch om de beide rijrichtingen te tellen. Daar stellen we voor dat je één rijrichting kiest en al het verkeer in die richting telt. In de tel-tool kan je aanduiden dat je maar één rijrichting hebt geteld (op het voetpad aan jouw kant wel alle voetgangers tellen, ongeacht hun looprichting).

Als je met twee straatvinken bent, kan je elk één richting tellen (met twee smartphones of tel-formulieren).

Ben ik zeker van deelname als ik me inschrijf?

Iedereen die zich inschrijft voor het telmoment kan deelnemen.

Wat tellen we juist voor Straatvinken?

Wat? Met Straatvinken doen we doorsneetellingen. Daarbij tellen bewoners en organisaties in zo veel mogelijk straten het aantal ‘bewegingen’ (auto’s, bussen, fietsen, wandelaars enz.) tijdens een welbepaald uur in de avondspits. Op die manier krijgen we een zicht op de modal split in het telgebied. Hier vind je onze tips om kwaliteitsvol te tellen.

Andere verkeerstellingen? Onze telaanpak is complementair aan bestaande modal-splitmetingen door de manier van meten en de grootte van het telgebied. Bij klassieke berekeningen wordt een globale modal-splitcijfer berekend voor een regio op basis van bevragingen over het verplaatsingsgedrag van bewoners en/of pendelaars. Dat cijfer geeft een idee over het aandeel van verschillende vervoerswijzen voor een hele regio/buurt, maar niet over de modal split in individuele straten. Dat is precies een van de voordelen van de aanpak van Straatvinken: je kan het effect van individuele mobiliteitskeuzes door bewoners en pendelaars tonen op straatniveau.

Fijnmazige data! We meten hoe bewoners dagelijks het verkeer in hun straat ervaren. We doen dat voor een groot aantal straten zodat we een idee krijgen van de verschillen tussen straten en buurten. Dat laat dan weer toe om op termijn de data over de jaren heen te vergelijken. Door die nieuwe fijnmazige data kan Straatvinken bijdragen aan een dialoog tussen wetenschappers, beleidsmakers, burgergroepen en anderen. En dat is nu juist een van de doelstellingen van citizen science.

Wat kan ik doen tussen mijn inschrijving en het telmoment?

Zet het telmoment in je agenda. Maak tijd vrij in je agenda zodat je beschikbaar bent op op het telmoment tussen 17 en 18 uur. Stel op je smartphone eventueel een melding in. Zo ben je gerust dat je op tijd klaarzit.

Oefen al eens. Wil je al eens oefenen en nagaan hoe je bijvoorbeeld een kinderwagen of een step vinkt? Je vindt hier allerlei tips. Je kan op voorhand ook al kennismaken met de online tel-tool.  Tel je liever met pen en papier? Het papieren telformulier kan je hier alvast downloaden.

Blinde vinken! Nodig ook vrienden en familie uit om mee te tellen. Dan krijgen we een fijnmazig beeld van de verkeerssituatie in zo veel mogelijk straten.

Waarom wordt geteld op een donderdagavond in mei tussen 17 en 18 uur?

Het tellen van de mobiliteit gebeurt altijd op een typische dag tijdens de spitsuren. Dinsdag en donderdag zijn de weekdagen met de minste bijzonderheden. De spits kan geteld worden ’s morgens en/of ’s avonds. Wij geven de voorkeur aan een een telling tijdens het avondspitsuur. We kiezen de derde week van mei omdat er in die week geen publieke vakantiedagen vallen. De maand april is minder evident vanwege de paasvakantie, en in juni wijkt de verkeersdrukte af van andere maanden door de examens.

Welke vervoermiddelen worden geteld en welke niet?

We tellen alle vormen van verplaatsingen, behalve de metro, trein, waterbus en het luchtverkeer. Meer info over de vervoermiddelen en hoe die te tellen vind je hier.

Hoe tel ik een tandem, bakfiets, hoverboard, brommer, tram enzovoort?

Wil je weten hoe je de ‘speciallekes’ correct moet tellen? Kijk  hier voor een overzicht hoe Straatvinken de verschillende vervoermiddelen indeelt.

Kan ik met mijn smartphone tellen?

Ja, sinds 2019 tellen de Straatvinken met een vernieuwde tel-tool. Om de stabiliteit bij het tellen te verbeteren, maken we niet langer gebruik van een app die je moet downloaden. Surf naar de tel-tool op de webpagina en je kan meteen beginnen te tellen.

Hier vind je de link om online te tellen.

Tel je liever op papier? Dan kan je hier het telformulier downloaden.

Op welke mobiele toestellen draait de tel-tool?

De tel-tool draait op een website. Je het op je mobiel toestel dus enkel een recente browser (Chrome, Firefox of Safari) nodig  om ernaar te kunnen surfen.

Normaal gezien zouden alle smartphones (zowel voor Android-besturingssystemen als voor iOS) van de jongste 4 à 5 jaar de tel-tool moeten kunnen draaien. De tool werkt ook op tablets.

Als alternatief kan je altijd aan de slag met het papieren telformulier.

Kan ik ook met pen en papier tellen?

Ja, wie geen smartphone heeft of liever manueel telt, kan hier het papieren telformulier downloaden. Nadien geef je de resultaten meteen in op www.straatvinken.be/ingave.

In welke regio’s telt Straatvinken?

Straatvinken telt sinds 2020 in heel Vlaanderen.

Ik heb het papieren telformulier gebruikt. Waar geef ik mijn gegevens in?

Met deze link kan je de telgegevens van jouw formulier ingeven: www.straatvinken.be/ingave/. Doe dat bij voorkeur onmiddellijk, ten laatste twee dagen na het telmoment.

Bedankt!

Met wie neem ik contact op bij technische problemen?

Kijk alvast bij de vragen hierboven of je de oplossing daar vindt.

(1) Verschijnt er na je inschrijving op deze website geen bevestigingspagina, probeer nog eens opnieuw. Als het nog niet lukt, neem dan contact op via info@straatvinken.be.  

(2) We tellen met een tel-tool. Om de stabiliteit bij het tellen te verbeteren, maken we niet langer gebruik van een app die je moet downloaden, maar kan je direct beginnen te tellen door te surfen naar deze webpagina (tel-tool). 

(3) Problemen met de web-tool? Herstart de browser waarmee je de tool geopend hebt en surf vervolgens opnieuw naar de website. Je browser volledig afsluiten doe je:

  - op iPhone door 2x op de home button te tappen, waarna je de desbetreffende app van het scherm swipet.

  - op Android door op het vierkantje onderaan op je scherm te tappen, en vervolgens de app van het scherm te swipen.

(4) Als de technologie het toch laat afweten, tel dan met het papieren telformulier. Je vindt het hier. Je kan de data daarna ingeven op www.straatvinken.be/ingave.

Je kan ons ook bereiken via info@straatvinken.be.

Straatvinken in tijden van corona: was dat wel zinvol?

Als gevolg van de coronacrisis waren de edities 2020 en 2021 aparte edities. Ook die hebben echter relevante gegevens opgeleverd, oordelen de onderzoekers achter ons burgerwetenschapsproject.

Door de coronacrisis is het verkeer veranderd. De volgende edities zullen gradueel een beeld schetsen van die nieuwe realiteit en hoe duizenden deelnemers die beleven. We zijn onder meer benieuwd of deze crisis een blijvende impact zal hebben op het verkeer in de Vlaamse straten. Om wetenschappelijke analyses te maken over trends in de mobiliteit was het bovendien belangrijk dat er continuïteit is in de data.

Waarom is Straatvinken een jaarlijkse campagne tot 2030?

De ondertekenaars van het Toekomstverbond verbonden zich in maart 2017 tot ambitieuze doelstellingen voor de mobiliteit, de leefbaarheid en de stadsontwikkeling in de Vervoerregio Antwerpen. Een belangrijke component daarvan is de drastische omslag naar een nieuwe mobiliteitsmix tegen 2030: het aandeel van het autovervoer neemt af van 70 procent tot maximaal 50 procent en het aandeel duurzame mobiliteit neemt toe van 30 procent tot minstens 50 procent.

De Vlaamse regering schuift ook in haar regeerakkoord 2019-2024 ambitieuze doelstellingen naar voren voor de modal split, de verdeling van de gebruikte vervoermiddelen. Voor heel Vlaanderen is het streefcijfer 40% duurzame vervoermiddelen: te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. In de grootstedelijke vervoerregio’s (Antwerpen, Gent en de Vlaamse Rand rond Brussel) ligt die ambitie op 50%.

Door jaarlijks het verkeer te tellen kunnen burgers nagaan of het verkeer in onze straten daadwerkelijk evolueert naar een duurzame modal split.

Wat is de modal split en de modal shift op straatniveau?

De modal split op straatniveau* toont hoe de straat gebruikt wordt door de verschillende vervoerswijzen. Het woord ‘modal’ betekent vervoerswijze, dus het middel dat gebruikt wordt voor verplaatsingen. Veelvoorkomende vervoerswijzen zijn de personenwagen, fiets, bus, tram of trein, en in het geval van goederentransport bijvoorbeeld binnenschip, vrachtwagen of vliegtuig.

Het woord ‘split’ verwijst naar de verdeling. Zo kan in een bepaald gebied bijvoorbeeld 50 procent van de verplaatsingen gebeuren met de fiets, 40 procent met de auto en 20 procent met de bus. De ‘modal split’ of de verdeling van de vervoerswijzen is dus een relatieve maat die iets zegt over de vervoerswijze die gekozen wordt, maar het is geenszins het enige relevante cijfer. Bovendien kan de modal split op veel verschillende manieren worden gemeten. De modal split berekenen is niet enkel relevant om een idee te krijgen van de uitstoot van vervuilende stoffen, maar ook van de leefbaarheid van straten, de verkeersveiligheid en de toeristische aantrekkingskracht van een stad of dorp.

De modal shift geeft aan hoe de modal split jaar na jaar evolueert. Om tegen 2030 de mobiliteitsdoelstellingen te halen moeten we gemiddeld elk jaar opnieuw een modal shift van minstens 2 à 3 procent naar meer duurzame vervoerswijzen realiseren.

* Straatvinken hanteert een aangepaste definitie voor 'modal split' om de impact van het verkeer op straatniveau in kaart te kunnen brengen.

Wat is het Toekomstverbond?

Het Toekomstverbond is het akkoord dat de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal sloten over de mobiliteit en leefbaarheid in de Antwerpse regio. De ondertekenaars van het Toekomstverbond verbonden zich in maart 2017 tot ambitieuze doelstellingen voor de mobiliteit, de leefbaarheid en de stadsontwikkeling in de Antwerpse regio. Een belangrijke component daarvan is de drastische omslag naar een nieuwe mobiliteitsmix tegen 2030: het aandeel autovervoer neemt af van 70 procent tot maximaal 50 procent en het aandeel duurzame mobiliteit neemt toe van 30 procent tot minstens 50 procent. Meer uitleg over het Toekomstverbond vind je hier.

De Antwerpse vervoerregio omvat 32 steden en gemeenten en 9 districten. In 2018 kwam het telgebied van Straatvinken overeen met dit gebied. In 2019 is het telgebied uitgebreid naar de hele provincie Antwerpen en het Waasland. Sinds 2020 wordt iedereen in Vlaanderen uitgenodigd om mee te tellen. 

Wat kost mijn deelname aan het project?

De deelname aan Straatvinken is helemaal gratis. De ontwikkeling van de tel-app en de campagne gebeurde grotendeels met vrijwillige inzet van experts en burgers. De stad Antwerpen (editie 2018), het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO), Mobiliteit en Openbare Werken (2019), het Nieuwsblad (2021), steunden het project financieel.

Gazet van Antwerpen is de vaste mediapartner van Straatvinken.

Naast de projectpartners (UAntwerpen, HIVA - KU Leuven en Ringland Academie) bieden ook Datylon, Voices that Count en Spaced expertise en mankracht.

Hoe en wanneer kan ik de meetresultaten raadplegen?

Je krijgt op het einde van de telling al meteen de ruwe telresultaten voor je eigen straat. 

In het najaar stellen we de definitieve resultaten van de telling van deze editie voor. We vinden zeker weer een boeiende manier waarop je de resultaten kan ontdekken en de analyse van onze wetenschappers verneemt. Vanaf dan komen de resultaten, net zoals die van 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 ook online.

Schrijf je zeker ook in voor de nieuwsbrief van Straatvinken, zodat we je op de hoogte kunnen houden.

Wat kan ik zelf al doen voor de modal shift?

Ga zelf aan de vinkenslag!

Doe ook mee aan Straatvinken in 2022 - 2023 - 2024 - enz. Dan kan je opvolgen hoe het verkeer in jouw straat evolueert. En nodig gerust je vrienden en familie uit. Ze kunnen zich hier inschrijven.

Neem zo veel mogelijk de (elektrische) fiets. Enkele vuistregels:
• tot 500 meter → ga te voet
• tot 5 km → neem de fiets
• tot 16 km → overweeg een elektrische fiets of ga met het openbaar vervoer

Staat je auto vaak stil? Bekijk of je je met je buren kan inschrijven voor een deelautosysteem.

Vraag je werkgever een persoonlijk mobiliteitsbudget. Werkgevers kunnen alle kosten die ze maken voor het stimuleren van het fietsen voor 120% inbrengen.

Laat je internetpakjes leveren op een verdeelpunt in je buurt dat bereikbaar is met de fiets. Zo vermijd je heel wat onnodige bestelwagenritjes.

Bespreek je Straatvinken-resultaat met je gemeentebestuur. Vraag wat het doet om de modal split 50/50 te bereiken. Elke gemeente van de Vervoerregio Antwerpen onderschrijft de 50/50-ambitie, zoals vastgelegd in het Toekomstverbond tussen de overheid en de Antwerpse burgerbewegingen.

Vraag je gemeente tot welke categorie je straat behoort (zone 30, invalsweg,…) en wat het maximale aantal voertuigen is dat er doorheen mag rijden op basis van je straatprofiel. (Je pae-cijfers komen dan handig van pas.) Pols of er voor je wijk een wijkcirculatieplan of een mobiliteitsplan is.

Zet in je straat een experiment op: richt parklets in met de buren. Dat is telkens één parkeerplaats die jullie tijdelijk anders inrichten, bijvoorbeeld als fietsparking, ontmoetingsplek of groene oase.

Kijk of je samen met je gemeentebestuur tot een ‘deal’ kan komen die goed is voor de modal shift en de leefbaarheid van je straat. Bijvoorbeeld: als bewoners in een straat drie auto’s wegdoen, dan wordt één parkeerplaats anders ingericht (meer groen, een fietsenstalling,…).

Als je gemeente je straat heraanlegt, pleit er dan voor dat fietsers en voetgangers voldoende ruimte krijgen. Verwijs daarbij ook naar het STOP-principe: voorrang voor Stappers (kwaliteitsvolle voetpaden), dan voor Trappers (brede fietspaden, ook voor de elektrische fiets), het Openbaar vervoer en ten slotte het Personenvervoer. Of bekijk samen met je gemeente of je van je straat een leefstraat of tuinstraat kan maken.

 

Footer

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

Blijf op de hoogte met onze Straatvinken-nieuwsbrief

Nieuwsbrief

© 2023 Straatvinken · Privacy · Cookies · Contact · Website: Volta