Overslaan en naar de inhoud gaan
-

Editie 2024: meer dan 100 gemeenten doen mee

15/05/2024

De volgende steden, gemeenten en districten hebben al toegezegd om actief mee te werken aan de zevende editie van Straatvinken:

Aalst, Aartselaar, Alveringem, Arendonk, Balen, Beernem, Beerse, Begijnendijk, Berlaar, Berlare, Bierbeek, Boechout, Bonheiden, Boortmeerbeek, district Borgerhout (Antwerpen), Bornem, Borsbeek, Boutersem, Brecht, De Pinte, Deerlijk, Dessel, district Deurne (Antwerpen), Diepenbeek, Dilsen-Stokkem, Duffel (nieuw vanaf dit jaar), district Ekeren (Antwerpen, nieuw vanaf dit jaar), Erpe-Mere, Geel, Gent, Gistel (nieuw vanaf dit jaar), Grobbendonk, Haacht, Harelbeke, Heist-op-den Berg, Herentals, Herenthout, Herk-de-Stad, district Hoboken, Holsbeek, Hoogstraten, Houthulst, Hove, Hulshout, Ieper, Ingelmunster, Jabbeke (nieuw vanaf dit jaar), Kalmthout, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Kontich, Kortenberg, Kortrijk, Landen, Lebbeke (nieuw vanaf dit jaar), Ledegem, Lichtervelde, Lievegem, Lo-Reninge (nieuw vanaf dit jaar), Lochristi, Lommel, Londerzeel, Lubbeek, Lummen, Maasmechelen, Malle, Meerhout, Meise, Melle, Menen, district Merksem (Antwerpen), Merksplas, Mol, Moorslede, Mortsel, Ninove (nieuw vanaf dit jaar), Oostrozebeke, Oud-Turnhout, Oudenaarde, Oudenburg (nieuw vanaf dit jaar), Oudsbergen, Pepingen (nieuw vanaf dit jaar), Puurs-Sint-Amands, Riemst (nieuw vanaf dit jaar), Rijkevorsel, Roeselare, Schelle, Sint-Katelijne-Waver, Eeklo, Temse, Tongeren, Torhout, Tremelo, Turnhout, Vosselaar, Westerlo, Wielsbeke, Wijnegem, Zemst, Zoersel, Zottegem, Zutendaal, Zwevegem, Zwijndrecht.

Deze lokale overheden communiceren mee over Straatvinken en straat-O-sfeer, brengen strategisch belangrijke tellocaties in kaart, roepen hun inwoners op om mee te straatvinken en kunnen aan de slag met de data van dit burgerwetenschapsproject.

Veel van deze besturen werkten ook al mee aan de vorige editie(s). Ze gebruikten de resultaten voor hun mobiliteitsonderzoeken, nieuwe mobiliteitsplannen en diverse mobiliteitsingrepen zoals verkeerremmers, experimentele wegversmallingen en het aanpakken van schoolomgevingen. De verhalen van straat-O-sfeer bleken dan weer nuttig als toetsing aan de uit te voeren/lopende/uitgevoerde acties en ingrepen rond verkeersleefbaarheid.