Overslaan en naar de inhoud gaan
Telramen

Telraam en Straatvinken slaan de handen in elkaar voor verkeerstellingen door burgers

06/06/2019

Telraam en Straatvinken, de grootste twee burgerinitiatieven die in Vlaanderen het verkeer tellen, slaan de handen in elkaar voor een intensieve samenwerking.

Telraam ontwikkelt toptechnologisch en betrouwbaar meetmateriaal dat ter beschikking wordt gesteld van geïnteresseerde burgers. Het is een initiatief van studiebureau Transport & Mobility Leuven, de beweging voor duurzame mobiliteit Mobiel 21 en webbureau Waanz.in.

In Antwerpen lanceerde de Ringland Academie vorig jaar het project ‘Straatvinken’, waarbij burgers een uur lang het verkeer tellen. Op donderdag 16 mei vond de tweede editie van deze jaarlijkse verkeerstelling plaats. Daarnaast zijn sinds begin mei in de regio Antwerpen, met steun van Gazet van Antwerpen, ook 100 ‘Telramen’ geactiveerd. Onder de naam ‘Straatvinknesten’ registreren ze een maand lang doorlopend het verkeer tijdens de daguren. De bedoeling is om beide burgerwetenschapsinitiatieven nog beter op elkaar af te stemmen en de juistheid van de data maximaal te verifiëren.

Objectiveren van het buikgevoel
‘Ruim twee maanden na lancering heeft Telraam nu meer dan 200 telpunten verspreid over heel Vlaanderen, van Kortrijk tot Hoeselt, met concentraties in Kessel-Lo en de ruime regio Antwerpen’, zegt Elke Franchois van Mobiel 21. ‘Deze telpunten brengen volautomatisch de modal split van vier vervoermiddelen in kaart. Zo objectiveren ze het buikgevoel van burgers in hun dialoog met het lokale bestuur. Voetgangers, fietsers, auto’s en zwaar vervoer worden op een overzichtelijke manier in beeld gebracht.’

‘De tellingen kunnen aantonen dat bepaalde ingrepen in de verkeerscirculatie, de rijrichting, de parkeervoorzieningen, of de inrichting van de publieke ruimte leiden tot meer veiligheid en een betere verkeersleefbaarheid bij wegenwerken of sluipverkeer’, zegt Wouter Florizoone van Transport & Mobility Leuven.

Betrouwbare telresultaten
De handmatige verkeerstellingen van de Straatvinkactie van 16 mei worden nu naast de metingen van de Telramen gelegd om de nauwkeurigheid van de automatische meetmethode te verifiëren. Dit partnerschap biedt Telraam de mogelijkheid de betrouwbaarheid van de automatische tellingen op grote schaal te onderzoeken.

De eerste vergelijkingen geven aan dat Telraam betrouwbaar is. De foutenmarge is beperkt tot 10 à 15% voor auto’s. De toewijzing van de juiste categorie (voetganger, fiets, auto of vrachtwagen) kan voor iets grotere afwijkingen zorgen, als gevolg van de huidige methode voor de objectherkenning. Die wordt continu verbeterd naarmate er meer Telraam-data verzameld worden.

De samenwerking biedt ook nieuwe mogelijkheden om de mobiliteitsdoelstellingen voor de regio Antwerpen jaar na jaar op te volgen en trends in verkeersleefbaarheid in kaart te brengen. Huib Huyse van HIVA – KU Leuven en wetenschappelijk begeleider van Straatvinken verduidelijkt: ‘De 100 Straatvinknesten worden ingezet als referentiemeetpunten. Op termijn moeten die toelaten om na te gaan of de verschillen tussen de jaarlijkse tellingen van telkens één uur op een 2.000-tal punten een gevolg zijn van verschuivingen in de mobiliteitsmix of eerder te verklaren zijn door verschillende weersomstandigheden of andere factoren.’