Overslaan en naar de inhoud gaan
Spelen op straat

2022: Nog geen tastbare resultaten van verduurzaming mobiliteit

08/12/2022

De resultaten van de verkeerstelling Straatvinken en de leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer van 2022 zijn bekendgemaakt. Met dank aan onze wetenschappers, maar zeker ook aan de vele deelnemers. Voor de vijfde editie op 19 mei telden weer bijna 3.000 burgers mee, verspreid over meer dan 1.500 straten in 257 steden en gemeenten in heel Vlaanderen.

Helaas had de jongste telling nog geen hoopgevend nieuws in petto. De verkeersdrukte in Vlaanderen is de voorbije jaren weliswaar lichtjes afgenomen, maar ruim onvoldoende om een kentering te realiseren in de beleving van onze straten. Ook uit de analyse van de bijna 2.000 verhalen die burgers deelden voor de leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer blijkt dat de verkeersdrukte, de verkeersonveiligheid, de ongeschiktheid van straten voor spelende kinderen en de geluidsoverlast blijven wegen op de leefbaarheid.

 

- Vlaming blijft meer thuis, maar auto niet -
In de periode 2019-2022 daalde de verkeersdrukte in de gemiddelde woonstraat in Vlaanderen met 9 procent. Een belangrijke verklaring is de toename van het telewerk. Straatvinken ziet voorlopig echter weinig beweging in de samenstelling van het verkeer. De modal split blijft vrij stabiel, zowel in de rand van de steden, de plattelandsgebieden, de kleinstedelijke regio’s als de grotere steden. Dat is verontrustend aangezien de Vlaamse overheid doelstellingen heeft vastgelegd voor de modal shift naar duurzamer verkeer. Het voornemen om de mobiliteit te verduurzamen heeft nog maar weinig opgeleverd.

- Ook geen daling verkeer in Antwerpse binnenstad -
Specifiek voor Antwerpen stelde Straatvinken vast dat de verkeersdrukte in veel woonstraten in de binnenstad evenmin gedaald is, en dat in tegenstelling tot de meetresultaten die de stad Antwerpen eerder dit jaar bekendmaakte op basis van de ANPR-camera’s aan de rand van de lage-emissiezone. Andere bronnen van verkeersinformatie, zoals die voor de Antwerpse Ring, wijzen evenmin op een sterke daling van het verkeer. De conclusie die aan de ANPR-gegevens verbonden werd, namelijk dat de modal shift voor Antwerpen al gerealiseerd wordt, is volgens Straatvinken dan ook voorbarig.

‘Het grote verschil in de meetresultaten is opvallend’, oordeelt mobiliteitsexpert Thomas Vanoutrive (UAntwerpen), een van de wetenschappers achter Straatvinken. ‘Het is verontrustend dat de monitoring van de verkeersdrukte en de leefbaarheid vijf jaar na het Toekomstverbond nog niet op punt blijkt te staan.’ Straatvinken vraagt daarom meer transparantie en wetenschappelijke onderbouw in de opvolging van het gemotoriseerd verkeer.
 

Bekijk hier alle telresultaten en hier de verhalen van bewoners.

 

Bekijk hier het webinar met toelichtingen door prof. Thomas Vanoutrive (UAntwerpen) en prof. Huib Huyse (HIVA – KU Leuven) en inspirerende voorbeelden door burgerwetenschappers en besturen die al aan de slag gingen met de resuslaten van eerdere edities.

Het is verontrustend dat de monitoring van de verkeersdrukte en de leefbaarheid vijf jaar na het Toekomstverbond nog niet op punt blijkt te staan.’.”
mobiliteitsexpert Thomas Vanoutrive (UAntwerpen & Straatvinken)